مشاهدة النسخة كاملة : امثال مصرية


الصفحات : [1] 2

  1. شرح المثل العربى المصرى أحبك يا سواري زي زندي لأ
  2. شرح المثل العربى المصرى اتلم زأرود على ظريفه
  3. شرح المثل العربى المصرى اتغندري وقولي مقدري
  4. شرح المثل العربى المصرى اتغربي واكدبي
  5. شرح المثل العربى المصرى أبويا وطاني وجوزي علاني
  6. شرح المثل العربى المصرى أبوك البصل وأُمك التوم منين لك الريحة الطيبة يا مشوم
  7. شرح المثل العربى المصرى أبو البنات مرزوق
  8. شرح المثل العربى المصرى ابن الهبلة يعيش أكثر
  9. شرح المثل العربى المصرى الأب عاشق والأم غيرانه والبنت حيرانه
  10. شرح المثل العربى المصرى آدينى حية لما اشوف اللى جيه
  11. شرح المثل العربى المصرى زي البصل محشور في كل الطعام
  12. شرح المثل العربى المصرى زي الحرمه المفارقه لا هي مطلقة ولا هي معلقه
  13. شرح المثل العربى المصرى زي العقربة قرصتها والقبر
  14. شرح المثل العربى المصرى زي العقربة يقرص ويلبد
  15. شرح المثل العربى المصرى زي العوالم يتبغدد في بيت الزبون
  16. شرح المثل العربى المصرى الحلو ما يكملش
  17. شرح المثل العربى المصرى ست وجاريتين على قلي بيضتين
  18. شرح المثل العربى المصرى الست والجارية على صحن بشاريه
  19. شرح المثل العربى المصرى الست ما منهاش جه البرد ما خلاش
  20. شرح المثل العربى المصرى الشاطرة تقضي حاجتها والخايبة تنده جارتها
  21. شرح المثل العربى المصرى الشاطره تقول للفرن قُود من غير وقود
  22. شرح المثل العربى المصرى صامت يوم وتمخطرت للعيد
  23. شرح المثل العربى المصرى صرصور وعشق خنفسه دار بها في البلد محتار
  24. شرح المثل العربى المصرى صبري على خلي ولا عدمه
  25. شرح المثل العربى المصرى ضرب الحبيب زي أكل الزبيب
  26. شرح المثل العربى المصرى ضل راجل ولا ضل حيط
  27. شرح المثل العربى المصرى العري يعلم الغزل
  28. شرح المثل العربى المصرى العز بعد الوالدين هوان
  29. شرح المثل العربى المصرى العشرة ما تهونش إلا على قليل الأصل
  30. شرح المثل العربى المصرى عشمتني بالحلق خرمت أنا وداني
  31. شرح المثل العربى المصرى العقربة أخت الحية
  32. شرح المثل العربى المصرى على ما تتكحل العمشة يكون السوق خُرب
  33. شرح المثل العربى المصرى عمر الدواره ما تربي كتاكيت
  34. شرح المثل العربى المصرى عمر النسا ما تربي عجل ويحرث
  35. شرح المثل العربى المصرى عمشه وعامله مكحله
  36. شرح المثل العربى المصرى عوره وبنت عبد ودخلتها ليلة الحد
  37. شرح المثل العربى المصرى الغجرية ست جيرانها
  38. شرح المثل العربى المصرى الشاطرة تغزل برجل حمار
  39. شرح المثل العربى المصرى غنوها ما اتغنت قالت يا ستي قرقوشه
  40. شرح المثل العربى المصرى فاتت ابنها يعيط وراحت تسكت ابن الجيران
  41. شرح المثل العربى المصرى الفاجرة داديها والحرة عاديها
  42. شرح المثل العربى المصرى قاعدة ع البراني واضرب بلساني
  43. شرح المثل العربى المصرى قال نموسة وعاملة جاموسة
  44. شرح المثل العربى المصرى قال يا مره مال منا خيرك بَشُر قالت من الشتا قال اعرفك في الصي
  45. شرح المثل العربى المصرى قالوا راح تتجوزي في بيت عيله قالت راح يبقى معايا لساني واغلب
  46. شرح المثل العربى المصرى قالوا للقردة اتبرقعي قالت داوش واخد ع الفضيحه
  47. شرح المثل العربى المصرى العادة يا سعادة
  48. شرح المثل العربى المصرى العاقلة والمجنونة عند الرجل في المونة
  49. شرح المثل العربى المصرى عايبه بتعلم في خايبه قال للاثنين نايبه
  50. شرح المثل العربى المصرى عدوتي وعملت مغسلتي
  51. شرح المثل العربى المصرى العرس بزوبعه والعروسه ضفدعه
  52. شرح المثل العربى المصرى عِرق جنب ودنهم ما يحبس امرأة ابنهم
  53. شرح المثل العربى المصرى العروسة في صندفا وأهل المحلة متخففة
  54. شرح المثل العربى المصرى العروسة للعريس والجري للمتاعيس
  55. شرح المثل العربى المصرى من عملهم تجارته يا خسارته
  56. شرح المثل العربى المصرى قالوا مالك بتجري وتهرول قالت بنت أختي عامله فرح
  57. شرح المثل العربى المصرى المره الطهايه تكفي الفرح بوزه
  58. شرح المثل العربى المصرى المرة المفرطة عليها قطة مسلطة
  59. شرح المثل العربى المصرى المعددة تعدد وكل حزينة تبكي بكاها
  60. شرح المثل العربى المصرى مكسحة وتقول للسايغ تقل الخلخال
  61. شرح المثل العربى المصرى مكسور ما تاكلي وصحيح ما تكسري وكلي يا امرأه ابني لما تشبعي
  62. شرح المثل العربى المصرى من أعطى سره لمراته يا طول عذابه وشتاته
  63. شرح المثل العربى المصرى من طعم صغيري بلحة نزلت حلاوتها في بطني
  64. شرح المثل العربى المصرى قالوا يا جحا مراة أبوك تحبك قال هي اتجننت
  65. شرح المثل العربى المصرى قالوا يا حما مكنتيش كنة قالت كنت ونسيت
  66. شرح المثل العربى المصرى قالوا يا مرة إنت سمينه وعورة قالت قيم ده جنب ده
  67. شرح المثل العربى المصرى قامت بخفة هدت البوابة والصفة
  68. شرح المثل العربى المصرى قبل ما خطب عبي الحطب وقال: أبني الكوانين فين
  69. شرح المثل العربى المصرى القد قد الفولة والحس حس الغولة
  70. شرح المثل العربى المصرى قد النملة وتعمل عملة
  71. شرح المثل العربى المصرى القديمة تحلي ولو كانت وحلة
  72. شرح المثل العربى المصرى قرعة بمشطين وعورة بمكحلتين
  73. شرح المثل العربى المصرى القرعة تتباهى بشعر بنت أختها
  74. شرح المثل العربى المصرى قسموا القسايم خدت أنا كومي قالوا مسكينه قلت من يومي
  75. شرح المثل العربى المصرى قعاد الخزانة ولا جوازة الندامة
  76. شرح المثل العربى المصرى قعدتي بين أعتابي ولا قعدتي بين أحبابي
  77. شرح المثل العربى المصرى قعده على قعده راح النهار يا سعده
  78. شرح المثل العربى المصرى قفطانه وجبته تغني عن خضاره ولحمته
  79. شرح المثل العربى المصرى قيدها بقيد حديد وجوزها في البيت السعيد
  80. شرح المثل العربى المصرى كانت خالتي وخالتك واتفرقت الخالات
  81. شرح المثل العربى المصرى كانت مرتاحه جابت لها حاجه
  82. شرح المثل العربى المصرى الكتاب انكتب والمهر على الله
  83. شرح المثل العربى المصرى كل حماره سابت ودوها بيت أبو نابت
  84. شرح المثل العربى المصرى كل من جانا يحب مرجانا
  85. شرح المثل العربى المصرى الكلام لك يا جاره وأنت حماره
  86. شرح المثل العربى المصرى كيد النسا غلب كيد الرجال
  87. شرح المثل العربى المصرى لا اتجوزت ولا خلي بالي ولا أنا فضلت على حالي
  88. شرح المثل العربى المصرى لا تأمن للمره إذا صلت ولا للخيل إذا طلت ولا للشمس إذا ولت
  89. شرح المثل العربى المصرى لا تعايرني ولا أعايرك دا الهم طايلني وطايلك
  90. شرح المثل العربى المصرى دى لا دره ولا سلفه دي داهيه مختلفه
  91. شرح المثل العربى المصرى لبس البوصة تبقى عروسه
  92. شرح المثل العربى المصرى لبس الخنفسة تبقى ست النسا
  93. شرح المثل العربى المصرى لما أنا ست وانتي ست مين يكتب الطشت
  94. شرح المثل العربى المصرى لولاكي يا جارتي لطقت مرارتي
  95. شرح المثل العربى المصرى لولا النقر والنشاره كانت النسوان اتعلمت النجاره
  96. شرح المثل العربى المصرى ما تبان البضاعة إلا بعد الحبل والرضاعة
  97. شرح المثل العربى المصرى ما تزغرطوش يا ولاد جنجره دي الداهيه تحت القنطره
  98. شرح المثل العربى المصرى ما زاد عليكي يا مره إلا المجرجر من ورا
  99. شرح المثل العربى المصرى ما كان ناقص على ستي إلا طرطور سيدي
  100. شرح المثل العربى المصرى مال طاقيتك مقوره قال: من تدبيقك يا مره
  101. شرح المثل العربى المصرى مالك يا خايبة بتتعلقي في الحبال الدايبه
  102. شرح المثل العربى المصرى مالها إلا رجالها
  103. شرح المثل العربى المصرى ما يدوبش دايب ووراه مرقع
  104. شرح المثل العربى المصرى ما يغرك تخفيفي الأصل في ريفي
  105. شرح المثل العربى المصرى مجنونه وادوها طار
  106. شرح المثل العربى المصرى مجوزة عدس عازبة عدس
  107. شرح المثل العربى المصرى مراة الأب سخط من الرب
  108. شرح المثل العربى المصرى مرتك ما تزورها شي في البلد اللي ما تعرفها شي
  109. شرح المثل العربى المصرى مرضاة العيل قليلة يا نجيلة
  110. شرح المثل العربى المصرى مركب الضراير سارت ومركب السلايف حارت
  111. شرح المثل العربى المصرى من يومك يا خالة وأنت علي دي الحاله
  112. شرح المثل العربى المصرى موت البنات ستره
  113. شرح المثل العربى المصرى مش يا بخت من ولدت يا بخت من سعدت
  114. شرح المثل العربى المصرى مين يعرف عيشه في سوق الغزل
  115. شرح المثل العربى المصرى مين يقدر يقول يا غوله عينك حمره
  116. شرح المثل العربى المصرى النسا مقصل أعوج قال لولاه أعوج ما كانش يُضم
  117. شرح المثل العربى المصرى النسب أهليه أو النسب حسب
  118. شرح المثل العربى المصرى النسب زي اللبن أقل شيء يعكره
  119. شرح المثل العربى المصرى ادعى على ابنى واكره اللى يقول امين
  120. شرح المثل العربى المصرى وردة وجنبها عقربه
  121. شرح المثل العربى المصرى وفري نفسك يا حماتي ما لي إلا مراتي
  122. شرح المثل العربى المصرى الولاّدة بتولد بس السعاده
  123. شرح المثل العربى المصرى يا أم الأعمى رقدي الأعمي قالت أم الأعمى أخبر
  124. شرح المثل العربى المصرى يا خالتي خلخليني ودخان بيتك عاميني
  125. شرح المثل العربى المصرى يا خيبة خيبة قالت أديني بالجهد فيه
  126. شرح المثل العربى المصرى يا داخل بلا مشوره إن ما مسخرك الراجل تمسخرك المره
  127. يا شايف الجدع وتزويقه يا ترى هو فطر وإلا على ريقُه
  128. شرح المثل العربى المصرى ياما تحت السواهي دواهي
  129. شرح المثل العربى المصرى يا ما جاب الغراب لأمه
  130. شرح المثل العربى المصرى امشى علي مهلك علشان توصل بسرعة
  131. شرح المثل العربى المصرى الذاكرة وليس المذكرات
  132. شرح المثل العربى المصرى عصفور فى اليد خير من عشرة على الشجرة
  133. شرح المثل العربى المصرى القفة اللي ليها ودنين يشيلوها إتنين
  134. شرح المثل العربى المصرى في التأتي السلامة وفي العجلة الندامة
  135. شرح المثل العربى المصرى الغائب حجته معاه
  136. شرح المثل العربى المصرى إمشى سنة ولا تخطي قنة
  137. شرح المثل العربى المصرى ان غاب القط العب يا فار
  138. شرح المثل العربى المصرى في طلعة البدر من ذا يبصر الشهبا ؟!
  139. شرح المثل العربى المصرى إللى تفتكره موسى يطلع فرعون
  140. شرح المثل العربى المصرى اقل من الندر و أوفي
  141. شرح المثل العربى المصرى ضربني وبكي وسبقنى واشتكي
  142. شرح المثل العربى المصرى يدي الحلق للي بلا ودان
  143. شرح المثل العربى المصرى دراي علي شمعتك تقيد
  144. شرح المثل العربى المصرى إيد وحدها ما تصقفشي
  145. شرح المثل العربى المصرى من جاور الحداد اكتوي بناره
  146. شرح المثل العربى المصرى المال السايب يعلم السرقة
  147. شرح المثل العربى المصرى حرص ولا تخون
  148. شرح المثل العربى المصرى يا خبر النهاردة بفلوس بكرة يبقى ببلاش
  149. شرح المثل العربى المصرى وجع ساعة ولا كل ساعة
  150. شرح المثل العربى المصرى الطمع عمره ما جمع
  151. شرح المثل العربى المصرى الرفيق قبل الطريق
  152. شرح المثل العربى المصرى اشتر الجار فبل الدار
  153. شرح المثل العربى المصرى أسال عن الجار قبل الدار وعن الرفيق قبل الطريق
  154. شرح المثل العربى المصرى اللي مالكش فيه ما تحشرش نفسك فيه
  155. شرح المثل العربى المصرى من جاور السعيد يسعد
  156. شرح المثل العربى المصرى قالوا الجمل طلع النخلة قلنا آدي الجمل وآدي النخلة
  157. شرح المثل العربى المصرى كل واحد ينام على الجنب اللى يريحه
  158. شرح المثل العربى المصرى إبنك على ما تربيه وزوجك على ما تعوديه
  159. شرح المثل العربى المصرى العبد فى التفكير والرب في التدبير
  160. شرح المثل العربى المصرى اتغدي بيه قبل ما يتعشي بيك
  161. شرح المثل العربى المصرى يتمسكن حتي يتمكن
  162. شرح المثل العربى المصرى أديني عمر وأرميني البحر
  163. شرح المثل العربى المصرى إذا حضرت الملائكة غابت الشياطين
  164. شرح المثل العربى المصرى قالوا للحرامى إحلف قال جالك الفرج
  165. شرح المثل العربى المصرى فى الوش مراية وفى القفا سلاية
  166. شرح المثل العربى المصرى القرد فى عين امه غزال
  167. شرح المثل العربى المصرى يموت الزمار وصوابعه بتلعب
  168. شرح المثل العربى المصرى الحزن يعلم البكا والفرح يعلم الزغاريد
  169. شرح المثل العربى المصرى أسد على وفى الحروب نعامة
  170. شرح المثل العربى المصرى من عاشر القوم أربعين يوم صار منهم
  171. شرح المثل العربى المصرى مثل ليالى الشتاء طويلة وباردة
  172. شرح المثل العربى المصرى خالف تعرف
  173. شرح المثل العربى المصرى خللى الميه ميه وأردب
  174. شرح المثل العربى المصرى الديك الفصيح من البيضة يصيح
  175. شرح المثل العربى المصرى ضربة المعلم بألف
  176. شرح المثل العربى المصرى إيه رماك على المر قال اللى أمر منه
  177. شرح المثل العربى المصرى اللى يشد ديل القط يخربشه
  178. شرح المثل العربى المصرى لا ترحم ولا تخلى رحمة ربنا تنزل
  179. شرح المثل العربى المصرى كل فولة ولها كيال
  180. شرح المثل العربى المصرى كل عقدة ولها حلال
  181. شرح المثل العربى المصرى ما يجبيها إلا رجالها
  182. شرح المثل العربى المصرى زى النمل يشيل أكبر منه
  183. شرح المثل العربى المصرى الجايات أكثر من الرايحات
  184. شرح المثل العربى المصرى يقتل القتيل ويمشى فى جنازته
  185. شرح المثل العربى المصرى كل تأخيرة وفيها خيرة
  186. شرح المثل العربى المصرى عشمتنى بالحلق خرمت أنا ودانى
  187. شرح المثل العربى المصرى نقول طور يقول أحلبوه
  188. شرح المثل العربى المصرى هو حلم ولا علم
  189. شرح المثل العربى المصرى طلع من حفرة وقع فى بير
  190. شرح المثل العربى المصرى أصرف ما فى الجيب يأتيك ما فى الغيب
  191. شرح المثل العربى المصرى لما تقع البقرة تكتر سكاكينها
  192. شرح المثل العربى المصرى ربنا عرفوه بالعقل
  193. شرح المثل العربى المصرى لا منه ولا كفاية شره
  194. شرح المثل العربى المصرى أدبوا الأحداث قبل أن يؤدبكم
  195. شرح المثل العربى المصرى لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين
  196. شرح المثل العربى المصرى جالك الموت ياتارك الصلاة
  197. شرح المثل العربى المصرى تقرأ مزاميرك علي مين يا داود
  198. شرح المثل العربى المصرى بنت الفارة حفارة
  199. شرح المثل العربى المصرى البيضة ماتكسرش الحجر
  200. شرح المثل العربى المصرى ارميه فى البحر يطلع وفى بقه سمكة
  201. شرح المثل العربى المصرى تدبل الوردة وريحتها فيها
  202. شرح المثل العربى المصرى إدى العيش لخبازه ولو كل نصه
  203. شرح المثل العربى المصرى يعملوها الصغار ويقع فيها الكبار
  204. شرح المثل العربى المصرى المكتوب على الجبين لازم تشوفه العين
  205. شرح المثل العربى المصرى يعمل من الحبة قبة
  206. شرح المثل العربى المصرى الرجل تدب مطرح ما تحب
  207. شرح المثل العربى المصرى الخير على قدوم الواردين
  208. شرح المثل العربى المصرى قد النملة ويعمل عملة
  209. شرح المثل العربى المصرى زى الطاووس يعاجب بريشه
  210. شرح المثل العربى المصرى عقل الكسلان معمل للشيطان
  211. شرح المثل العربى المصرى طول البال يهد الجبال
  212. شرح المثل العربى المصرى الجعان يحلم بسوق العيش
  213. شرح المثل العربى المصرى مش كل مرة تسلم الجرة
  214. شرح المثل العربى المصرى الكلب فى بيته سبع
  215. شرح المثل العربى المصرى عند الرضاع العجل يعرف أمه
  216. شرح المثل العربى المصرى يغرك رخصه وترمى نصه
  217. شرح المثل العربى المصرى نار جوزي ولا جنة أبويا
  218. شرح المثل العربى المصرى كل ساقطة ولها لاقطة
  219. شرح المثل العربى المصرى هي الحداية بترمي كتاكيت
  220. شرح المثل العربى المصرى راكب بلاش ويناغش مرات الريس
  221. شرح المثل العربى المصرى لأجل ورده ينسقي العليق
  222. شرح المثل العربى المصرى لأجل عين تُكرَم ألف عين
  223. شرح المثل العربى المصرى لاقينى ولا تغدينى
  224. شرح المثل العربى المصرى عشيقك ما تخديه وطليقك ما ترديه
  225. شرح المثل العربى المصرى راحت من الغز هاربه قابلوها المغاربه
  226. شرح المثل العربى المصرى العقل زينة لكل وزينه
  227. شرح المثل العربى المصرى اسألي على ما تفعلي
  228. شرح المثل العربى المصرى قال جاتك داهيه يا مره قالت على راسك يا راجل
  229. شرح المثل العربى المصرى كلها لحمه ورماها عضمه
  230. شرح المثل العربى المصرى حاجة الست في الصندوق وحاجة الجارية في السوق
  231. شرح المثل العربى المصرى قطعت العيره لو كانت لأمي تقلعها لي ما تختشي مني
  232. شرح المثل العربى المصرى الراجل زي الجزار مايحبش إلا السمينه
  233. شرح المثل العربى المصرى طول ما الولادة بتولد ما على الدنيا شاطر
  234. شرح المثل العربى المصرى جوزوا الشحاته تنغني حطت لقمه في الطاقة وقالت: يا ستي حسنه
  235. شرح المثل العربى المصرى جه يكحلها عماها
  236. شرح المثل العربى المصرى ادلعي يا عوجة في السنة السوده
  237. شرح المثل العربى المصرى من همه خد واحدة قد أُمه
  238. شرح المثل العربى المصرى عمية وعرجة وكيعانها خارجه
  239. شرح المثل العربى المصرى الفرس الأصيلة ما يعيبها جلالها
  240. شرح المثل العربى المصرى انخلي يا أم عامر
  241. شرح المثل العربى المصرى و التعليم في الكبر كالنقش علي الماء
  242. شرح المثل العربى المصرى جوزتها تتأخر راحت وجابت لآخر
  243. شرح المثل العربى المصرى التعليم في الصغر كالنقش علي الحجر
  244. شرح المثل العربى المصرى زى القبر ما يرجعش ميت
  245. شرح المثل العربى المصرى أذل الحرص أعناق الرجال
  246. شرح المثل العربى المصرى الميه والنار ولا حماتي في الدار
  247. شرح المثل العربى المصرى الى يرقب الريح لا يزرع
  248. شرح المثل العربى المصرى مالك مرعوبة قالت من ديك النوبة
  249. شرح المثل العربى المصرى بدال خطوطك والحمره امسحي عماصك يا سمره
  250. شرح المثل العربى المصرى كثرة العتاب تفرق الأحباب

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.