مشاهدة النسخة كاملة : أمثال أردنية


الصفحات : [1] 2

  1. شرح المثل العربى اللي بعرف جوزي يروح يقوله واللي كتب اكتابي إيروح إيحله
  2. شرح المثل العربى اللي برأس أم حسبن بتحلم بيه بالليل
  3. شرح المثل العربى اللي بدها يسعدها زمانها بتجيب بناتها قبل صبيانها
  4. شرح المثل العربى اللي بده يماشي العاهره يشيل اهدومها
  5. شرح المثل العربى اللي بتحبل دس بتلد أشكرا
  6. شرح المثل العربى اللي أمه خبازه ما يجوع
  7. شرح المثل العربى اللي طهياته عنده ما هو مسايل عن العزبان
  8. شرح المثل العربى اللي ليها حضره لا تأمن العثره
  9. شرح المثل العربى اللي ما إلها ابنيه اتجاور أم ليبنيه
  10. شرح المثل العربى اللي ما إلو وليه ما له ذريه
  11. شرح المثل العربى دموع العواهر نواهر
  12. شرح المثل العربى إذا بدك اتغمه وصي عليه جوز أمه
  13. شرح المثل العربى إذا بدك تقرد المره دير وراها ولد
  14. شرح المثل العربى الأرنب عند أهله غزال
  15. شرح المثل العربى أسياقها كوام أو جيرتها دوم
  16. شرح المثل العربى اطعم العُذرة قبل تتزوج
  17. شرح المثل العربى الي أسياقها تيعه تيعه طلاقها كِش كِش
  18. شرح المثل العربى ابن الحبيبة عدى أو عداني وابن العدوة راح أو خلاني
  19. شرح المثل العربى اتجوزنا تانستر سقا الله ع أيام الفضيحة
  20. شرح المثل العربى اتهاوشت البنت وأمها ضحكت الرعنا وانشق ثمها
  21. شرح المثل العربى اجانا دهر ياللن تهده الزلمة يزعل والمره ترده
  22. شرح المثل العربى اجت إتطل غلبت الكُلّ
  23. شرح المثل العربى اجت الحزينة تفرح ما لقت الها مطرح
  24. شرح المثل العربى إجت الثنية تعلم أمها الرعية
  25. شرح المثل العربى إجت في البريه وأخذت الوليه
  26. شرح المثل العربى إجت مِنكِ يا كحلا أحلى وأحلى
  27. شرح المثل العربى أخذت مرتي ع زين خدها لا سايل عنها ولا مستسيل
  28. شرح المثل العربى أجميلة المره ولا إجميلة القاضي
  29. شرح المثل العربى اللي تغار من جارتها بتنشق مرارتها
  30. شرح المثل العربى اللي ما بده إيجوز بنته بغلي مهرها
  31. شرح المثل العربى إللي ما بطلع مع العَرُوس ما بلحقها
  32. شرح المثل العربى اللي ما بتستحي من باها لا بيها ولا إبحياها
  33. شرح المثل العربى اللي ما توقد النار من الشراره مقعدها بالبيت خساره
  34. شرح المثل العربى اللي عنده مزيونه يحط ببيته طاحونه
  35. شرح المثل العربى اللي ما يريدني وآتي إمعفره ما يريدني وأني إمعطره
  36. شرح المثل العربى اللي يشاور المره مره
  37. شرح المثل العربى اللي يهمه أزناهن ما يقناهن
  38. شرح المثل العربى أم البنات تمشي ثبات وتقول وين درب الصايغ يا مسعدات
  39. شرح المثل العربى أم واحد أو طرح ما من وراها فرح
  40. شرح المثل العربى أم الصفيط طلقت عشر نسوان
  41. شرح المثل العربى أم الورق طلقت سبع نسوان
  42. شرح المثل العربى امكحلة للغوى وميتة من الجوع
  43. شرح المثل العربى أُمي وأمك خوات رحمة الله ع اللي مات
  44. شرح المثل العربى إن جبت عشر أزلام يكتلون مرة قول علام هلمره عليكوا
  45. شرح المثل العربى إن زعلت مرة أبوك إسكرها
  46. شرح المثل العربى إن سلمت أنا وأخواتي خلي العيب يركب بناتي
  47. شرح المثل العربى إن شبنا خّذينا شابات وإن شابن عدن شنا به
  48. شرح المثل العربى إن لقيت الداية أحن من الأماية قول هذا عهر أو بربكه
  49. شرح المثل العربى أنا غنية أو بحب الهديه
  50. شرح المثل العربى أنا وأختي قمنا عرس ابن أختيب
  51. شرح المثل العربى إثبت أنت يا جده كنها رخا وإلاّ شدّه
  52. شرح المثل العربى أولا بالأولا أُختك الحولا
  53. شرح المثل العربى بتكون فاطمة بتصير ست فطوم
  54. شرح المثل العربى بجهن أو بحضن المرا
  55. شرح المثل العربى بحبك يا اسوارتي مثل زندي لا
  56. شرح المثل العربى بغزواك يا بنتي باكل أنا وأنت
  57. شرح المثل العربى بحجتك يا بنتي باكل أنا وأنت
  58. شرح المثل العربى بخت زناية ولا بخت قرايه
  59. شرح المثل العربى بختك ردي لا تحردي
  60. شرح المثل العربى بختكِ يا أم البخوت
  61. شرح المثل العربى بدعي ع ابني بالموت أو بكره كلمة قولة أمين
  62. شرح المثل العربى بدقة المره على ركبتها بتطلع حيلتها
  63. شرح المثل العربى بدل ما اتفرقه الحزنية اتسفه
  64. شرح المثل العربى بده يشتغل بالهايله ويصحح العوجا المايله
  65. شرح المثل العربى بدور السحر عند البايرات
  66. شرح المثل العربى برة حمده لجارتها سكوت
  67. شرح المثل العربى بعدما تبات جاها مين يقر عليها
  68. شرح المثل العربى البنات إيسبع أوجوه
  69. شرح المثل العربى البنات مربطهن خالي
  70. شرح المثل العربى بنت بتعلم إمها الغِناج
  71. شرح المثل العربى بنت بالبيت ولا اشريطه ع الحيط
  72. شرح المثل العربى بنت الحله مخفية الزله
  73. شرح المثل العربى بنت الحماه حمه لو كانت من الجنة
  74. شرح المثل العربى بنت الخواضه خواضه أو بنت النساجه رقامه
  75. شرح المثل العربى بنت العم عوره أو شاة النذل دوره
  76. شرح المثل العربى بنت مليحه ولا ولد فضيحه
  77. شرح المثل العربى بنت النداف ما بتنزل عن لِكتاف
  78. شرح المثل العربى البنت الحره مثل الذهب بالصًّره
  79. شرح المثل العربى بوجه الحزينة سكرت المدينة
  80. شرح المثل العربى بيت البنات البركات
  81. شرح المثل العربى البيت اللي رباني ما هرب أو خلاني
  82. شرح المثل العربى البيت معمور أو صاحبته بتدُور
  83. شرح المثل العربى بيتها ما بترشه راحت ع الجامع إتقشه
  84. شرح المثل العربى تشتهي أو تستحي
  85. شرح المثل العربى تيتي تيتي مثل ما رحتي جيتي
  86. شرح المثل العربى ثوبها قدايد أو خرزها بدايد
  87. شرح المثل العربى جاعت وأكلت إقراها
  88. شرح المثل العربى جوز الفقير للفقيره يكثروا الشحادين
  89. شرح المثل العربى جوزت بنتي تا تفرع لقيت الها لقعود أصلح
  90. شرح المثل العربى جوزك وانتي قوية وأهلك وانتي غنيه أو جيرانك وانتي سخيه
  91. شرح المثل العربى جوزنا بنتنا تا نرتاح من بلاها إجت أُو سبعة ثمنيه وراها
  92. شرح المثل العربى جوزي اتجوز وأنا عليه بتفرج
  93. شرح المثل العربى جيزة حمده إبراس المعناه
  94. شرح المثل العربى حُب العمة للكنه مثل لسع العقربا
  95. شرح المثل العربى الحَبل غوى والطلق نسمه الهوا
  96. شرح المثل العربى الحزينه الها يوم تفرح فيه
  97. شرح المثل العربى حسدتني حماتي على قصري أو طول عباتي
  98. شرح المثل العربى حطة معيارها هإيجارها
  99. شرح المثل العربى حُطني في كمك واتخيلني عند امك
  100. شرح المثل العربى خزاف ثنتين خرب قريتين
  101. شرح المثل العربى حي ثنتين خرب بيتين
  102. شرح المثل العربى الحكي إلك يا جاره والسمع إلك يا كنه
  103. شرح المثل العربى حلة أُولقت غطاتها
  104. شرح المثل العربى الحلو من حلاوتها والزُعق من عفانتها
  105. شرح المثل العربى الحية ما بتعض بطنها
  106. شرح المثل العربى خذ بنات الأصل ولا اتهاب الخساره
  107. شرح المثل العربى خذ البنت على عين أمها
  108. شرح المثل العربى خذوا البنات من إصدور العمات
  109. شرح المثل العربى خيط الشاطره إذراع و خيط الهامله باع
  110. شرح المثل العربى دبتها بإذانها خُرُص– حطتها بأذانها خُرص
  111. شرح المثل العربى دشرت جوزها ممدود أو راحت تبكي على أبو عبود
  112. شرح المثل العربى دلل بنتك ابتغنيك أو دلل ابنك بغزيك
  113. شرح المثل العربى رجعت حليمه لعادتها القديمه
  114. شرح المثل العربى الرديه ترمي راعيها
  115. شرح المثل العربى ريحة الجوز ولا عدمه
  116. شرح المثل العربى الزبدة ع أُم إزبيده و … ع أم إعبيده
  117. شرح المثل العربى زعل الخيات مثل الحنا بالديّات
  118. شرح المثل العربى الزلمه جنه والمره بنا
  119. شرح المثل العربى ست أُو جارتين على قلي بيضتين
  120. شرح المثل العربى ستي ما إجت بعثت لي خفها
  121. شرح المثل العربى ستي وأمانتها
  122. شرح المثل العربى شوالها بالقصر أمس العصر
  123. شرح المثل العربى شهادة الخايبة أوهي غايبه
  124. شرح المثل العربى شكله أُو بكله أو بتمشي حافيه
  125. شرح المثل العربى شغل الجاره بيه نواره
  126. شرح المثل العربى الشرف بالإيد مش بالنسب
  127. شرح المثل العربى شرت ثوبها ع بيت جارتها
  128. شرح المثل العربى شداد الفلاحتين وخاذ المرتين ما يندم
  129. شرح المثل العربى شجره بلا ثمره قطعها حلال
  130. شرح المثل العربى شاوروهن واخلفوا شورهن
  131. شرح المثل العربى الشاطره خدامة الهامله
  132. شرح المثل العربى شو بتعملي يا أجديده بطلع للعتقية بخت
  133. شرح المثل العربى شو تعمل الماشطه بالوجه الشنع
  134. شرح المثل العربى شو جابت من دار أبوها
  135. شرح المثل العربى شو ما عملت الحزينه بطلع إبعجينها
  136. شرح المثل العربى شوفها بكريه ولا عروس مجليه
  137. شرح المثل العربى شوكة بتخلف وردة أُو ورده بتخلف زرده
  138. شرح المثل العربى صار ليها بيت أُو كعك أبخيط
  139. شرح المثل العربى صباح الفاره ولا صباح الجاره
  140. شرح المثل العربى صح إلها جوز قالت عنه أعور
  141. شرح المثل العربى صلاة الغوله مش مقبوله
  142. شرح المثل العربى ضربها أبو الحصيني أعشرت
  143. شرح المثل العربى ضربها أبو عفقة وأقفا
  144. شرح المثل العربى الضرة مره لو كانت خُلق جره
  145. شرح المثل العربى اكفي الجره على فمها تطلع البنت مطلوع أُمها
  146. شرح المثل العربى طمعت القرعا وأم أقرون
  147. شرح المثل العربى طولة الرمله بتنسي لغناج
  148. شرح المثل العربى ضافت بالحصيده رجعت بلحراث
  149. شرح المثل العربى ظبية الجبل ما هي لون ظبية الدحل
  150. شرح المثل العربى الضعينة ما هي رهينه
  151. شرح المثل العربى عادت أوحناها على أيديها
  152. شرح المثل العربى عار النساء باقي
  153. شرح المثل العربى العاقلة والمجنونة عند جوزها بالمونه
  154. شرح المثل العربى العاهرة سكتت جيرانها
  155. شرح المثل العربى العبيد والطماطمه بخدمة الست فاطمة
  156. شرح المثل العربى عتبها ع جارتها من رعاتها
  157. شرح المثل العربى ما بتحترص تاتنقرص
  158. شرح المثل العربى ما بتستحخف العوره إلا القاضي المعزول
  159. شرح المثل العربى ما بتكبر إلا المزبله
  160. شرح المثل العربى ما بُروح الجندي إلا امريته عندي
  161. شرح المثل العربى ماتت أمّك أو مات مين اللي يودك
  162. شرح المثل العربى ماتت وليتك من صفا نيتك
  163. شرح المثل العربى ما تفرح امر به والها ابنَيَه
  164. شرح المثل العربى ما تلقحي بالدس يا بنت الجمل
  165. شرح المثل العربى ما دُمت ع الحصيره لا طويله ولا قصيره
  166. شرح المثل العربى ما شفتك يا نُون غَيرا مقلعات الحواجب والعيون
  167. شرح المثل العربى ما عجبتهم الكحلة ذنبوها
  168. شرح المثل العربى ما فطنت لجارتها غير تاملت أكوارتها
  169. شرح المثل العربى ما في جوزيتها وشن عليه الضراير
  170. شرح المثل العربى مَالها جوز بالنسيب منفجعه
  171. شرح المثل العربى ما في الحيات حية تقيه
  172. شرح المثل العربى مبغوضه أو جابت ابنيه
  173. شرح المثل العربى مثل أجريوي الخبازات
  174. شرح المثل العربى مثل احمار الواردات يروح عطشان وايعاود عطشان
  175. شرح المثل العربى مثل اللي يعلمها ابغينه
  176. شرح المثل العربى لولا العمايم ما شفنا الكناين
  177. شرح المثل العربى لولا الغيره ما حبلت الأميره
  178. شرح المثل العربى لولا الغيره ما حبلت النسا
  179. شرح المثل العربى لولا لموات بتموت ما فرحت الرعنا ببيوت
  180. شرح المثل العربى ليلة الوحدة ولا ليلتها
  181. شرح المثل العربى ما أجا البنت إلا أنا وأنت
  182. شرح المثل العربى ما بين القمح إلا الغربال أو ما بين البنت إلا الرجال
  183. شرح المثل العربى ما بتتكحل العوره ون الفارده بُمْ كيس
  184. شرح المثل العربى يا أرامل يا بنات عينوا المتجوزات
  185. شرح المثل العربى يا جرة الدهر جدي لي شهر
  186. شرح المثل العربى يا كاشحة ضبي اسنونك حواجبك اتعدن إعيونك
  187. شرح المثل العربى يا مايله اتعدلي
  188. شرح المثل العربى إلكنه عتبه اتقيله ما ابتطلعها إلا كل أميره
  189. شرح المثل العربى الكي بالنار ولا أُمها بالدار
  190. شرح المثل العربى كيد الحرمي كيد مقيم
  191. شرح المثل العربى لا إيغرك زين وامليح تااتفتش عن قرارُه
  192. شرح المثل العربى لا توخذ العميا ولا بنت بنتها
  193. شرح المثل العربى ملحتها على شليلها إن قامت كبتها وإن قعدت لمتها
  194. شرح المثل العربى لا توخذ المره الأنانه ولا الحنانه ولا المنانه ولا الحداقه
  195. شرح المثل العربى مهما أجاها يكفاها
  196. شرح المثل العربى موتي يا غلبية تاتيجي البايره
  197. شرح المثل العربى مش كل من قعدت على النول نساجه
  198. شرح المثل العربى مطرح ماحطه ايدها اتحط رجلها
  199. شرح المثل العربى من كثروا خطابها بارت
  200. شرح المثل العربى مرة الردي لويش تلبس مطاويع
  201. شرح المثل العربى المرة خيرها لجوزها أو شرها لهلها
  202. شرح المثل العربى إلمره لا اتخليها حلالك ولا تخليها من بالك
  203. شرح المثل العربى لا فرحت الرعنا ولا انبل غليلها
  204. شرح المثل العربى إلمره ما هي فريسه خير
  205. شرح المثل العربى المراة مخلوقة من ضلع أعوج
  206. شرح المثل العربى المره والزغير يحسبون الزلمه على كل شيء قدير
  207. شرح المثل العربى مش خاس ع العورا غير مكحله
  208. شرح المثل العربى مثل صبايا الموقده
  209. شرح المثل العربى مثل عجايز مرو
  210. شرح المثل العربى مثل صفيه المشتفيه.
  211. شرح المثل العربى مثل عجوزة السوء
  212. شرح المثل العربى مثل عجايز النور لا صحه ولا نظر
  213. شرح المثل العربى مثل اللي ابتزني بالليل أو بنها ابتسرق
  214. شرح المثل العربى مثل اللي بتنوح على عمتها
  215. شرح المثل العربى عوره وبتغمز في القمر
  216. شرح المثل العربى عيب المَرَه من جوزها
  217. شرح المثل العربى عيال الشيبة للخيبة
  218. شرح المثل العربى العيد ساعة والرعنا كتلت حالها
  219. شرح المثل العربى عيرتني معيارها أو ركبتني احمارها
  220. شرح المثل العربى عيشة تحت الخيشه
  221. شرح المثل العربى عين الحب عميا
  222. شرح المثل العربى عين البنت فيها حنت – عين الجاره فيها وهاره
  223. شرح المثل العربى عينه متل عين بنت واوي
  224. شرح المثل العربى غابت عن أهلها ليلتين أو يوم رجعت اتقول وين باب الدار
  225. شرح المثل العربى غُربه أو كُربه أو كحل الغوى ما ايواتي
  226. شرح المثل العربى قال: مين يشهد للعروس؟ قال: أُمها أو عمتها أو عشرة من حارتها
  227. شرح المثل العربى كاذبة النسا صادقه
  228. شرح المثل العربى كبرت عزيزه أُم رُقعه
  229. شرح المثل العربى قبرت جوزها واتصدت للنايحات
  230. شرح المثل العربى بلطة أو عينها قوية
  231. شرح المثل العربى القد قد الفاره والحس امعبي الحاره
  232. شرح المثل العربى لمعدله أُم لعدال أبو بخورها بعر الجمال
  233. شرح المثل العربى لنثاه ما تشبع من الذكر والأرض ما تشبع من المطر
  234. شرح المثل العربى لولا جارتي لانطقت مرارتي
  235. شرح المثل العربى العقل زينه أو فاقدته حزينه
  236. شرح المثل العربى هزي يا ليطفة هزي ع القطيفه
  237. شرح المثل العربى همَّ البنات للممات لو كانت عرايس او مجوزات
  238. شرح المثل العربى العروس لمجلاها ما ابتعرف مين بتولاها
  239. شرح المثل العربى العروس لحد لكليل ما ابتعرف لمين بتصير
  240. شرح المثل العربى العروس أو سنة منخلها إمعلق
  241. شرح المثل العربى كل غايره أُسعدها أبوجها
  242. شرح المثل العربى كل يوم يا قريعه طلي
  243. شرح المثل العربى كم البنت كُمها ترجع مرجوع أُمها
  244. شرح المثل العربى غفنه على أيدها طفله واجاها ضيوف على غفله
  245. شرح المثل العربى القرعا تتباها بجدايل خالتها
  246. شرح المثل العربى قولها مثل بولها
  247. شرح المثل العربى عجوز بتسولف عن أيام عرسها
  248. شرح المثل العربى العجوز ابتكوكل قد هاجوج أو ماجوج وأعور الدجال
  249. شرح المثل العربى عدس أُو هي متجوزة أُو عدس أُو هي امطلقه
  250. شرح المثل العربى غذاريب الزين كثيرات

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.