العودة   منتديات همس المصريين > همــــــــس الأدبـــــــــى > همس الشعر والخواطر لأشهر الشعراء ( المنقولة ) > اسطورة الشعر صلاح جاهين

اسطورة الشعر صلاح جاهين صلاح جاهين , الرائع صلاح جاهين , أشعار أشعار صلاح جاهين

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 08-13-2011, 07:43 AM   #1
♣ صاحبة همس المصريين ♣
 
الصورة الرمزية د/ إلهام
 
تاريخ التسجيل: Wed Jun 2011
المشاركات: 34,753
معدل تقييم المستوى: 20
د/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond repute

اوسمتي

نقاش على اسم مصر رائعة صلاح جاهين

على اسم مصر رائعة صلاح جاهين

على اسم مصر


النخل في العالي والنيل ماشي طوالي

معكوسة فيه الصـور .. مقلوبة وانا مالي

يا ولاد أنا ف حالي زي النقش في العواميد

زي الهلال اللي فوق مدنة بنوها عبيد

وزي باقي العبيد باجري على عيالي

باجري وخطوي وئيد من تقل أحمالي

محنيه قامتي .. وهامتي كأن فيها حديد

وعينيا رمل العريش فيها وملح رشيد

لكني بافتحها زي اللي اتولدت من جديد

على اسم مصر


مصر .. التلات أحرف الساكنة اللي شاحنة ضجيج

زوم الهوا وطقش موج البحر لما يهيج

وعجيج حوافر خيول بتجر زغروطة

حزمة نغم صعب داخلة مسامعي مقروطة

في مسامي مضغوطه مع دمي لها تعاريج

ترع وقنوات سقت من جسمي كل نسيج

وجميع خيوط النسيج على نبرة مربوطة

اسمعها مهموسة والا اسمعها مشخوطه

شبكة رادار قلبي جوه ضلوعي مضبوطة

على اسم مصر


وترن من تاني نفس النبرة في وداني

ومؤشر الفرحة يتحرك في وجداني

وأغاني واحشاني باتذكرها ما لهاش عد

فيه شيء حصل أو بيحصل أوح يحصل جد

أو ربما الأمر حالة وجد واخداني

انا اللي ياما الهوى جابني ووداني

وكلام على لساني جاني لابد اقوله لحد

القمح ليه إسمه قمح اليوم وأمس وغد

ومصر يحرم عليها .. والجدال يشتد

على اسم مصر


ولما زماني رماني عليل

نسيت كل شيء عن حبيبي الجميل

لكن هو أبداً

انا مانساهوش

نسيت مشيته وصوته كان شكله إيه

ورسمة شفايفه

ولمسة إيديه

نسيت نظراته

نسيت لون عينيه

وقوس الحواجب وسهم الرموش

لكن هو أبداً

انا ما انساهوش

نسيت إسمه وحكايته وعرفته فين

وعشنا سوى العمر

والا يومين

وكان م البشر

والا طير بجناحين

نسيت حتى كان له وجود أو مالوش

لكين هو أبداً

أنا ما انساهوش

قطعوا الأغاني وطارت نشرة الأخبار

دارت على كل دار في الكوكب الدوار

يا حاضرين اعلموا الغايبين بأنه في مصر

اتغير الاسم منذ الآن فأصبح .. مصر

ضحك التاريخ ضحكته المشهور بها واندار

ودخل مناقشة مع الجغرافيا عما صار

هل نعترف بالبيان اللي أذيع العصر

أم ننتظر مصر تطرد اسرائيل بالقسر

وساعتها تحصل بكل جدارة يوم النصر

على اسم مصر


على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب

وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر


مصر النسيم في الليالي وبياعين الفل

ومرايه بهتانة ع القهوة .. أزورها .. واطل

القى النديم طل من مطرح منا طليت

والقاها برواز معلق عندنا في البيت

فيه القمر مصطفى كامل حبيب الكل

المصري باشا بشواربه اللي ما عرفوا الذل

ومصر فوق في الفراندة واسمها جولييت

ولما جيت بعد روميو بربع قرن بكيت

ومسحت دموعي في كمي ومن ساعتها وعيت

على اسم مصر


مصر السما الفزدقي وعصافير معدية

والقلة مملية ع الشباك .. مندية

والجد قاعد مربع يقرا في الجرنال

الكاتب المصري ذاته مندمج في مقال

ومصر قدامه اكتر كلمة مقرية

قريتها من قبل ما اكتب اسمي بإيديا

ورسمتها في الخيال على أبدع الأشكال

ونزلت أيام صبايا طفت كل مجال

زي المنادي وفؤادي يرتجف بجلال

على اسم مصر


رحـيـلاً رحـيـلاً بغيـر هـوادة

رحـيلاً فإن الـرحـيل سعـادة

عبادة

إرادة

سيادة

ولادة

رحـيـلا .. إلى أين لـيس يـهـم

ولـيس يـهـم بأي وسيـلة ..

أجيـراً بلقمـتـه في البـواخـر ..

عـلى واحـد من جيـاد القبيلة ..

على مقعـد في ذرى الجـو فـاخـر

وتمـلأ الكـأس بنت جمـيلة ..

على قدمي .. أو بفكري .. أهاجر

أبادر

أغادر

أخاطر

أسافر

ولـكـن إلى أيـن .. لـيس يـهـم

إلى حيث لا تعبـر الأفـق شمس

إلى القـطب .. أو حلقة الاستواء ..

إلى حـيث يـسمـع لـلجـن همس

إلى بـاطـن الأرض أو في الـفضـاء

إلى مـرفـأ الغـد .. أو أرض أمس

أرى كل شيء ومن أين جاء

وافعل ما قاله القدماء

من الفقراء

أو الحكماء

أو الأمراء

أو الأشقياء أو البلهاء فليس يهم

لقد قيل وهو الكلام المهم

اللي يعيش ياما يشوف

واللي يمشي يشوف اكتر


شفت الجبرتي بحرافيش الحسين وبولاق

بان البلد ماشي زي النمس في الأسواق

بالفلاحين ع المداخل من بعيد وقريب

بالأرنؤوط بالشراكسة بكل صنف عجيب

مترصصين سور رهيب مزراق في ريح مزراق

كأنهم لا بشـر ولا خلقـة الخـلاق

ومصر فلاحة تزرق بين رقيب ورقيب

من غير أبو الهول ما ينهض ناهضة شايله حليب

والصبح بدري الجبرتي ينام وقلمه يسيب

على اسم مصر


مصر اللي عمر الجبرتي لم عرف لها عمر

وطلع لقاها مكان مليان عوام وزعر

جعيدية غوغاء يجيبوا تملي وجع الراس

وخليط أفارقه هنادوة روم ملل أجناس

والترك في القلعة والمماليك خدودهم حمر

كان عمرها ستلاف سنة .. كلها سنين خضر

بس الزمان يختلف زي اختلاف الناس

ناس تبني مجد وحضارة وناس بلا احساس

وناس تنام لما يزحف موكب الأحداث

على اسم مصر


أنا اللي اسمي حتحـور .. أنا بنت رع

مثـال الأمـومـة ورمـز الحـنـان

تفـيض حـلمـاتي وتمـلا الـتـرع

وتسـقـي البـشـر كلهـم والغـيـطان


أنـا ربـة الحـب حتـحـور أنـا

أنـا السيـدة المـنـجدة المـغـرميـن

وكـم مـن محـب ف هـواه انـضـنى

دعـاني وطيـبـت خـاطـره الحـزيـن


أنـا طـيبـة انمـا طـبـعي صـعـب

وديعـه .. ولـو ثـرت بـطشـي مـهـول

ما اشـوفش اللي قدامي لو ألف شعب

أدوسـهـم وتجـري دمـاهـم سيـول


ويـوم رع ما فـات بسنـاه في السـما

وكل العيـون خايفـة تنـظر اليـه

وجـالـه القمـر خلقتـه معتـمة

وعـدى قصـاده .. وضـلم عـليه


يا ويـل الـلي فتـح في ابـويا العـظيم

يا ويل من تطاول يا ويل من ضحك

يا ويـلك يا مصـر مصيرك الـيم

أنا اللي اسمي حتحور انا ح امسحك

يحـاول يهـديني رع ما اسمـعـوش

وادمـر واطـيـح في البلاد والعبـاد

أنـا الـطيبـه .. كنت زي الوحـوش

سفـكـت دماء البـنـات والـولاد


دبـحت المحبـين في عـز القبـل

هـدمت المعابد على المنشدين

قلبت على النحـاتين الجبل

حرقت الغيـطان هم والفلاحين


لحد ما رع نـادى ع الآلهة

وقال صـبوا في النهر كل النبيذ

وشفت الميـاه حمرا ومزهزهة

وظنيتها دم الضحايا الـلذيذ


شربت انتقامـاً شربـت شربـت

وأنا بالـعن المفتـري والغبـي

وحبـة بحبـة عن الوعـي غبت

ونمت على النيل في ضي أبي


وقمت .. بكيت من فؤاد أم ثكلى

ونهنهت فوق صدر مصر العريض

على العالم المبدورين جنبي قتـلى

وكان دمعي ينصب في النيـل يفيض


واقول ليه يا مصـر ولادك كـده

يا إمـا المذله يا يتـجبـروا

يا خوفـي يا فـرحة قـلوب الـعدا

ويا نـدمـي لو ما يتغيـروا


ومن يـومها والنيـل في نفس المعاد

يفيض كل عام قبل فصل الخـريف

بلون حمرة الـدم يملا البلاد

ويملا النسـأيـم بعـطر مخـيف


بعطري أنا الـلي اسمي حتحور أنـا

وعـطري مخـيف وحـنون وطـري

يفـرح بس مـرة في كـل سنة

ويهمس يا مصر اذكـري .. واحـذري


نهايته يا مصر اللي كانت أصبحت وخلاص

تمثال بديع وانفه في الطين غاص

وناس من البدو شدوا عليه حبال الخيش

والقرص رع العظيم بقى صاج خبيز للعيش

وساق محارب قديم مبتورة ف أبو قرقاص

ما تعرف اللي بترها سيف والا رصاص

والا الخراب اللي صاب عقل البلد بالطيش

قال ابن خلدون أمم متفسخة تعيش ليش

وحصان صهل صحى جميع الجيش

على اسم مصر


حصان عرابي جميل حصان عرابي أصيل

حصان عرابي رشيق ديله طويل

يسهر مع الخيل طول الليل يتكلم

ويقول أراء رغم إنه ماكانش متعلم

ويقف في عابدين وياخذ زاوية البروفيل

للرسامين يرسموه ونشوفه جيل ورا جيل

ويعدي كالريح على المجاريح ويسلم

وحافره ع الصخر في التل الكبير علم

ولما صابه انفجار القنبلة اتالم

على اسم مصر


والمس حجارة الطوابي وادق بكعابي

يرجع لي صوت الصدى يفكرني بعذابي

يا ميت ندامة على أمة بلا جماهير

ثورتها يعملها جيشها ومالها غيره نصير

والشعب يرقص كأنه عجوز متصابي

إنهض من القبر احكي القصة يا عرابي

يطل لي رافع الطهطاوي م التصاوير

شاحب ومجروح في قلبه وجرح قلبه خطير

وعيونه مغرورقين بيصبوا دمع غزير

على اسم مصر


مالك سلامتك بتبكي ليه يا طهطاوي

قال لك عرابي .. انكسر بسلاح أوروباوي

وسلاح أوروبا ماهواش المدافع بس

ده فكر ناقد مميز للثمين والغث

قلناها ميت ألف مرة ألف مرة بصوت جهير داوي


بس الحماقة لاليها طبيب ولا مداوي

ولا حد م الخلق بالخطر اللي داخل حس

الغفلانين اللي خلوا العقل صابه مس

قالوا الخطر هو فكر أوروبا لو يندس

على اسم مصر


أحسنت في القول صحيح يا ولد يا متنبي

جبت اللي جوه الفؤاد عن مصر متعبى

وحكمت بالعدل لكن بعضنا انظلموا

" يا أمة ضحكت من جهلها الأمم "

العلم كان عندنا من صغره متربي

لكنه هاجر وعدى البحر متخبي

لما الإيران هجموا ثم اليونان هجموا

ثم الرومان دمروا ثم التتار هدموا

ثم الجميع كل واحد جه مسح قدمه

على اسم مصر


أيها الديك رفيع الموضع

يا صفيحاً فوق مسمار يدور

صف لنا فعل الرياح الأربع

قل لنا .. لو كنت تدري ما يدور


قال صه . فالآن ريح الشرق جاءت

تحمل الضوضاء من سوق المزاد

وتغني دون لحن كيف شاءت

أنا ريح الشرق أدعى شهرزاد


أنا أحكي ثم أحكي ثم أحكي

وأمامي السيف كالعشب يميل

وبكائي يتساوى مع ضحكي

طالما كان بأسلوب جميل


ثم ها قد أرسل الغرب رياحه

تزكم الأنف برائحة عجب

وتغني كبغى في مناحة

أنا ريح الغرب لوني كالذهب


أنا صفراء برمل الصحراء

أدفن الخضرة تحتي دون رحمه

أوصدوا الباب بوجهي الحقراء

حسنا فلتصبح القرية فخمة


ثم ها قد اقبلت ريح الجنوب

بدخان الدهن تسري عابقة

وتغني انني أدعي الهبوب

أنا سوداء كبئر المشنقة


أنا سوداء كأفعى هائلة

كرماد النوم ينثر في العيون

كالعرايا في المروج الموحلة

سعداء .. تعساء ..يرقصون


وتأنى برهة ديك الصفيح

يلقط الأنفاس وهو يترنح

دائراً دورته مع كل ريح

وأخيراً صاح كالأسد المجنح


هللويا ..أقبلت ريح الشمال

في غلالات رقاق راعشه

وهي تشدو بحنو ودلال

ها أنا ريح الشمال المنعشة


إنني وردية مثل العسل

ديدمونا .. هكذا يدعونني

قد عبرت البحر يحدوني الأمل

لعطيل أسمر ..

يخنقني !


ومضى ديك الرياح في دعه

من يمين ليسار يتذبذب

وبدا اضحوكة وإمعه

وهو مصلوب شهيد يتعذب


وعلى رأي المثل

الديك الصفيح

بيدوخ ويا الريح

والديك الصفيح

م البيضه بيصيح

ويقول بالصريح

الفكر فوق في الشمال يا الله الحقوه يا ولاد

لحقوه ولاد من ولاد الأغنيا الأسياد

وهم راجعين رموه في الباخرة في البحر

ونزلوا حكموا في ظل الانجليز والقصر

ومصر في الشمس بتغربل كلام منعاد

عن ابن بنت ابن حنت وطارق ابن زياد

والانجليز راضية بالخطباء وخطب الفخر

خطيب يهز الرؤوس وخطيب يهز الخصر

وخطيب يموت موتة الأبطال قتيل القهر

على اسم مصر


والانجليز معجبين بمراسم التأبين

مات مصطفى كامل اتملت البلد صواوين

والمشرقين شوقي جابهم لجل يبكوا عليه

آه لو عرف هم إيه دلوقت وبقم إيه

المشرق الأولاني هو شعب الصين

هزم التخلف بتنظيم اشتراكي رصين

تنظيم يروح اللومان على طول كده برجليه

والمشرق التاني ينحط الحديد في إيديه

مليون شهيد يعني ثورة تخض شوقي بيه

على اسم مصر


هل مصر موميا جميلة صورتها فوق النعش

يعشقها مجنون ينادي عليها ولا تطلعش

هل مصر نار صفصفت والنفخ فيها محال

والأرض نشعت على رمادها استحال أوصال

سألت أنا الرافعي كان عجٌز ولا بيسمعش

لكن عينيه كانوا يحكولي قصص ما اشبعش

يقولولي ماتخافش مصر بخير وعال العال

مصر الجبرتي ومصر الرافعي حال غير الحال

انظر محمد فريد أعظم وأرقى مثال

على اسم مصر


خذ الكتاب في يمينك وانظر الترقيم

عند المحبة وعند الموت في حرف الميم

تلقى محمد فريد بينهم مقيم ع العهد

وتلقى وجهه المدوٌر زي قرص الشهد

مليان حماسة وكياسة وجدعنه وتصميم

على إيه مصمم؟ .. يسهٌم زي كل زعيم

ويقول على الثورة اللي وأدوا ثورته في المهد

أنا بابني في السر شيء صعب المنال كالفهد

على اسم مصر


محلول مركز من السكر في كباية

وف قلبه خيط يتلضم حباية حبايه

سكر نبات بللورات الماظ بتضوي ضي

وتفضل الألماظات تكبر شوي شوي

لحد ما العقد يبقى في الجمال غايه

ده الحزب في الشعب نضرب به المثل آيه

الصلب والسايل الاثنين سوا ياخي

تنظيم محمد فريد في كل قريه وحيٌ

بللوره بتشع بالثورة اللي يومها جيٌ

على اسم مصر


العقد الماظ ورقبة مصر لايقاله

ضيٌع فريد كل أرضه عليه وأمواله

وفجأة حاكموه ويالله نفوه عن الأوطان

وحرب عالمية أولى ووفد م الأعيان

وثورة والانجليز انحطوا وانشالوا

مين اللي نظٌم فلول الشعب ده بحاله

ازاي جميع البلاد تنهض في نفس الآن

القاهرة اسكندرية منفلوط اسوان

وبعيد يا ولداه فريد مرمي وحيد شرقان

على اسم مصر


السيمفونية اسمها الثورة على المحتل

سنة تسعتاشر اتعزفت في كل محل

تأليف محمد فريد ألفها من سنوات

وكتب لها النوتة بوق وبيانو وكمنجات

عزفوها من غير قيادته وجمعهم ما اختل

غير وقت صرف الأجور لما النفر ينذل

من وقتها وغلوشت نغمات على نغمات

وسعد زغلول زعيم مشغول في الانتخابات

يخطب ويضرب يابده يطبع البصمات

على اسم مصر


وف أوضة عريانة فيها كل شيء بردان

رقد فريد وحده بالحمى والهـذيان

وقام وقف ع السرير في تلج المانيا

بنده يا مصر اسمعي اللي مفاق الدنيا

ووصيتي الثورة لاشتراكية والبنيان

ثورة بحق وحقيق مش حركة م الأعيان

ماتغمضوش عن وحوش الغرب ولا ثانية

ح تروح وحوش لنجليز تطلع وحوش تانية

وسقط ونطق الشهادة ونظرته الحانية

على اسم مصر


المواضيع المتشابهه:


ugn hsl lwv vhzum wghp [hidk vhzum

د/ إلهام غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-13-2011, 10:50 PM   #2
 
الصورة الرمزية الفارس الملثم
 
تاريخ التسجيل: Sat Aug 2011
المشاركات: 23
معدل تقييم المستوى: 0
الفارس الملثم is on a distinguished road
افتراضي رد: على اسم مصر رائعة صلاح جاهين

الله الله
والله تسلم ايدك

الفارس الملثم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-24-2011, 05:19 PM   #3
♣ صاحبة همس المصريين ♣
 
الصورة الرمزية د/ إلهام
 
تاريخ التسجيل: Wed Jun 2011
المشاركات: 34,753
معدل تقييم المستوى: 20
د/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond reputeد/ إلهام has a reputation beyond repute

اوسمتي

افتراضي رد: على اسم مصر رائعة صلاح جاهين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفارس الملثم مشاهدة المشاركة
الله الله
والله تسلم ايدك

يسلم مرورك فارس
تحياتى لك

د/ إلهام غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-25-2012, 04:16 AM   #4
عضو سابق
 
تاريخ التسجيل: Sat Feb 2012
المشاركات: 1,135
معدل تقييم المستوى: 0
monaleeza is on a distinguished road

اوسمتي

افتراضي رد: على اسم مصر رائعة صلاح جاهين

على اسم مصر

ملحمه

وليست اى ملحمه انما ملحمه فوق الروعه

وانا اعشق هذا الجزء منها

*****
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب

وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

***

حقيقى هااااااايله

تسلم ايدكِ


monaleeza غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-25-2012, 05:18 AM   #5
|| المدير الأول لهمس ||
 
الصورة الرمزية محمدعبد العال
 
تاريخ التسجيل: Thu Dec 2011
المشاركات: 43,746
معدل تقييم المستوى: 62
محمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond reputeمحمدعبد العال has a reputation beyond repute

اوسمتي

افتراضي رد: على اسم مصر رائعة صلاح جاهين

قصيدة جميلة جدا من الروائع
لو قرأتها عشرات المرات لا أمل من قراءتها
كل التحية لك سندريلا الشرق علي الاختيار الرائع

محمدعبد العال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-06-2012, 12:24 AM   #6
 
الصورة الرمزية جبل عالى
 
تاريخ التسجيل: Fri Aug 2011
الدولة: القاهرة
المشاركات: 5,161
معدل تقييم المستوى: 23
جبل عالى has much to be proud ofجبل عالى has much to be proud ofجبل عالى has much to be proud ofجبل عالى has much to be proud ofجبل عالى has much to be proud ofجبل عالى has much to be proud ofجبل عالى has much to be proud ofجبل عالى has much to be proud ofجبل عالى has much to be proud ofجبل عالى has much to be proud of

اوسمتي

افتراضي رد: على اسم مصر رائعة صلاح جاهين

رووووووعة بكل معنى الكلمة

اول مرة اقراها بصراحة

كل فقرة فيها تستحق تكون قصيدة بذاتها

كل الشكر والتقدير



جبل عالى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
جاهين, رائعة, صلاح


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc. TranZ By Almuhajir
adv helm by : llssll
الساعة الآن 11:48 AM